VELIKANI DIZAJNA OTKRIVAJU KAKO NASTAJU KLASICI
medium
bottom-left
Ovogodišnji „Concorso d’Eleganza Villa d’Este“ događaj, koji se tradicionalno održava u Italiji na jezeru Komo, bio je idealna prilika za intervju sa dva velikana u svetu dizajna automobila.
U pitanju su Đorđeto Đuđaro, koji je najuticajniji dizajner automobila u 20. veku i Adrijan Van Hojdonk, šef dizajna BMW-a. Tom prilikom podelili svoja razmišljanja o aktuelnim temama, ali i određenim, zanimljivim pojedinostima koje su obeležile godine za nama.
Počnimo time što ćemo malo govoriti o prošlosti, sadašnjosti i budućnosti BMW Dizajna...
Đorđeto Đuđaro: Adrijan van Hojdonk je budućnost, ja sam prošlost (smeh).
Kako se osećate kada vidite BMW M1 ovde, u ovom impresivnom pejzažu i to baš u trenutku kada se proslavlja 50 godina modela BMW M?
Đorđeto Đuđaro: Čovek koji je ceo svoj život posvetio istraživanju i dizajnu obično vidi da li mu je rad bio dobar i smislen tek nekoliko decenija kasnije. Istovremeno, vidi i šta je moglo da se uradi bolje. Kada ovde vidim BMW M1, iznenađen sam. To je malo egoistično od mene, ali mogao bih reći da je prijatno iznenađenje. Mislim da to vozilo i dalje ima smisao postojanja.
Adrijan van Hojdonk: Kada ja pogledam BMW M1, vidim veoma uzbudljivo, ali nimalo komplikovano vozilo. Štaviše, to je kompaktan sportski automobil. BMW M1 će i dalje biti izuzetan primer za to kako ne morate stvari činiti preterano komplikovanim da biste stvorili snažan karakter i uzbudljivo vozilo.
Da li biste seli i povozali se njime?
Adrijan van Hojdonk: Naravno! Već sam vozio model BMW M1, iako on nije za veoma visoke ljude poput mene, to je ipak jedan od onih automobila u koje možete da se smestite.
Đorđeto Đuđaro: To je sportski automobil u koji može da stane čak i gospodin Van Hojdonk, zahvaljujući tome što je toliko prostran. Tako da nije baš toliko skučen – u tom smislu, to je prilično pitom, sportski automobil.
Šta je neuobičajeni dizajn modela BMW M1 značio za BMW u to doba, 1978. godine? Šta nam to govori sada kad pogledamo moderna BMW vozila sadašnjice?
Adrijan van Hojdonk: BMW M1 je bio prvi pravi, stoprocentni BMW M model. Bio je dizajniran da bude auto visokih performansi od samog početka. Ali gospodin Đuđaro mnogo bolje zna tu celu priču (smeh).
Đorđeto Đuđaro: Bilo je to vreme kada su dizajn i arhitektura prolazili kroz velike promene. Vreme u kojem su vozila za serijsku proizvodnju bila donekle spljoštena usled raznoraznih dizajnerskih zahteva. BMW M1 čudesno odražava te karakteristike: širok je koliko god je moguće i ima veoma ćoškast dizajn. Pitanje je da li je uticaj trpeo ili imao koristi od promena u proteklim decenijama. To nudi dovoljno prostora za tumačenje. Promena je neizbežna – naprosto jeste. U prošlosti je bilo velikih razlika između sportskih automobila kao što je BMW M1 i vozila iz serijske produkcije sa visokim performansama. Danas je sve mnogo bliže jedno drugome.
Adrijan van Hojdonk: GospodinĐuđaro i njegov tim koristili su jednostavan, ali pametan princip kada su dizajnirali BMW M1: Ako je vozilo zaobljeno, automatski izgleda kratko. Usled ćoškastog dizajna, BMW M1 ne samo što izgleda duže i istegnutije, već izgleda i elegantnije.
Šta karakteriše dizajnerski pristup BMW-a?
Adrijan van Hojdonk: R adi se o proporcijama i dizajniranju automobila koji izgleda kao da se kreće čak i kad je u nepomičnom stanju. Reč je o stvaranju dizajna koji nije previše komplikovan, ali je proizvod snažnog karaktera. Trenutno BMW Grupa kreira razna vozila. Izazov je u tome da im se podari sopstveni karakter – to je ono na čemu radimo svaki dan. Ali najvažnije je ispuniti njihovu svrhu što je moguće jednostavnije i čistije. Dizajn ne mora biti komplikovan da bi izgledao fantastično.
Ako pogledate razvoj BMW Dizajna, posebno u poslednjih nekoliko godina sa gospodinom Van Hojdonkom kao šefom Dizajna BMW Grupe, šta vas je najviše impresioniralo ili iznenadilo?
Koji su ključni faktori u dizajniranju novog vozila – danas i ubuduće? Hoće li ono biti sve kompleksnije?
Adrijan van Hojdonk: Mislim da hoće, pošto se automobil sastoji od toliko individualnih delova. Na primer, prednji far se sastoji od 60 delova, dok zadnja svetla imaju 40 delova – to proces dizajniranja čini veoma teškim. Zato sam potpuno saglasan sa gospodinom Đuđarom. Ako uspete da smislite čist, jednostavan dizajnerski jezik, on će položiti ispit vremena. Ali generalno, teže je fokusirati se na to kako će automobil izgledati u ovo vreme, pošto moramo da poštujemo mnoštvo detaljnih zakona. A imamo i mnogo konkurenata, naravno. Međutim, BMW Dizajn će uvek ići svojim putem sa dizajnerskim jezikom koji ima snažan karakter.
Možete li nam dati neku predstavu o tome šta se može očekivati od BMW Dizajna u sledećih nekoliko godina – pogotovo u pogledu početka „Neue Klasse“ 2025. godine? Šta kupci mogu da očekuju od svakog BMW-a u pogledu elektrifikacije, digitalizacije i održivosti?
Adrijan van Hojdonk: U sledećih pet godina, doživećemo ogromne promene u tehnologiji. Koristićemo ih kao mogućnost da značajno promenimo BMW Dizajn. On će postati autentičniji, moderniji, čak čistiji. Svi će prepoznati te promene na prvi pogled – svejedno, uvek će znati da su to vozila iz BMW-a.
Da zaključimo, pomalo i filozofski: Da li verujete da dizajn automobila može da nam izmeni čitav život ili učini svet boljim mestom?
Đorđeto Đuđaro: Sada se sve svodi na troškove, performanse i estetiku. Estetski faktor je i dalje važan, čak i ako su nove generacije sve više okrenute drugim elementima vozila. To je komercijalno i ekonomsko pitanje. Pred proizvođačima su veliki izazovi, a pitanje je koliko su kupci svesni toga. Ono što jasno primećujem jeste to da je automobil sve više u fokusu društvenog interesovanja.
Za kraj, evo jednog hipotetičkog pitanja: Ako biste mogli da dizajnirate neki BMW zajedno kao tim...
Adrijan van Hojdonk: ...onda bi to svakako bio veoma specijalan automobil (smeh).
Đorđeto Đuđaro: Bio bi elegantan, prostran i autentičan (smeh).